.

Monday, May 31, 2010

Be a Good Driver..tak rugi pun..


Macam biasa..time nak tidor ni ler baru datang idea.Che Daisy baru teringat..pasal our Malaysian driver ni..macam2 ragam ada.Bukan ler Che Daisy kata teruk sangat..but kalau nak di compare kan dengan Indonesia..jangaan lee.Kita ni jauh lagi educated..but nape masih ada segelintir para drivers ni yang bebal sangat..tak mematuhi undang2 jalanraya & bawa kereta agaknya syok sendiri kot..tanpa ada rasa timbang rasa dengan driver yang lain. Maaf ler kalau Che Daisy terkasar bahsa..geram benor.

Masih ada yang mengamalkan sikap yang tak baik walau diTV dah banyak kali ulang tayang berkenaan pemanduan berhemah..tu yang Che Daisy tak paham.Naper ler bebal benor diaorang. Kekadang tu Che Daisy marah gak terserempak dengan drivers yang selfish..tak bertimbang rasa ikut sedap hati jer potong tanpa nyalakan lampu signal..bawa laju macam lipas kudung,maki orang sesuka hati..bunyikan hon sesuka hati,bingit ler telinga ni..lagi bengang kena pagi2..peehh..menyirapkan darah ku ini..hehehe

Pada Che Daisy kita boleh atasi masalah ini dengan mengaplikasikan 3R..cheewah..boleh tahan jugak BM Che Daisy yek...ni bukan Remaja 3R yeek..ni 3R (Respect,Relax & Respon) juga boleh diguna pakai:

Respect - Hormat sesama kita. Jangan pikir diri kita sahaja..pikir drivers tak kira lah kereta ka,motorsikal ka,lori,bus ka..yang penting kita sama2 guna jalan raya ni..kenalah saling hormat menghormati..bertolak ansur..bertimbang rasa.Walaupun jalan sesak macam mana sekali pun..jika ada sikap ini..sesak tak bergerak lancar.

Relax - Kita as good driver ni..cheeewah kenalah relax..cool beb.Jangan gelabah semacam.Ada gajah ka harimau lalu depan mata..act relax & cool jee.Driving kena fokus..tenang fikirannya..just fikir kita nak selamat sampai ke destinasi.Yang penting keselamatann penumpang/keluarga.

Respon - Respon pada sekeliling yang ada dijalan raya.Jangan dok berangan pula masa tengah drive.Bila kita fokus..kita akan sentiasa alert..jika ada berlaku kemalangan dihadapan..perlahankan kreta.Bukan suruh tengok..tu lagi menyesakkan keadaan adalah.Slowly but moving..not stopping yaa.Jangan terlalu dekat dengan kereta dihadapan..mana tahu brek mengejut..kita terus respon brek emergency.Baru ler selamat semuanya.

Che Daisy bukan apa..tak kira lah laki2 ka..pompuan ka..sama je.Payah benor nak buang tabiat buruk tu. Sama2 lah kita pikior..mana baik jadikan contoh, mana yang tak elok tu..buang tong sampah jelaah. Pesanan Che Daisy..

'Pandu Cermat,Jiwa Selamat,Amalan Masih Sempat,Akhirat Berkat'

No comments:

Post a Comment