.

Wednesday, June 9, 2010

No Question Asked..throw the baby here..!!


Baru2 ni Che Daisy terbaca surat kabor orang puteh New Strait Times dated 6/6/10. Salah satu artikel yang menarik perhatian Che Daisy ialah..mengenai satu new orphanage named OrphanageCARE..this center actually kira macam rumah anak yatim lah,tapi bezanya untuk penyerahan bayi tu..satu soalan pun takkan ditanya..cuma perlu tinggalkan baby didalam hatch (lubang)yang memang dicipta khas untuk bayi..isi consent form yang ditinggalkan berdekatan dan just write short note (baby medical note) untuk rujukan pihak terbabit..just Don't ask..Don't tell policy. This centre dibuka setiap hari,masa dan jam. Mak bapak berkenaan boleh letak bayi bila2 masa. Che Daisy rasa bukan mak bapak saja,malah sesapa yang terjumpa bayi tengah2/tepi jalan..rasa kalut nak hantar kat balai polis atau hospital..boleh jugak letak dalam hatch ni.

FYI, lubang yang disediakan bukan sebarangan lubang..ia direka cipta lengkap dengan penghawa dingin,CCTV dan mempunyai sensor dimana once bayi diletakkan alarm akan berbunyi dibilik caretaker..menurut artikel tu this hatch cost about RM 15K. Dan this OrphanageCARE juga memberi kebenaran pada mak bapak bekenaan bertemu anak2 mereka in the future..hah..itupun jika masih ada yang ingat kat anak masing2. Bayi2 ini akan dicarikan keluarga angkat supaya perjalanan hidup mereka terjamin.

Tujuan utama cara ini diperkenalkan adalah untuk melindungi bayi2 yang tak berdosa itu berada ditempat yang selamat. Mempunyai keluarga dan penghidupan yang lebih baik. Bukannya dibuang di tong2 sampah, lombong2,sungai2,parit atau longkang yang mana bila dijumpai dalam keaadaan yang sangat menyayat hati. Naperlah masih ada manusia yang tak berperikemanusiaan langsung. Geram plak Che Daisy. Pandai buat..tak mau tanggungjawab..payah2!! Che Daisy bukan apa..ramai pasangan yang nak anak sesangat. Daripada di buang..baik bagi mereka yang memerlukan. Jangan membazir..kalau tak mampu nak bela, baik dari awal2 'buang' saja..sama jugak dosanya. Che Daisy bukan apa..tak sanggup tengok bayi2 yang dijumpai dengan keaadaan yang sangat menyayat hati. Kejam sungguh mereka yang membuang si kecil itu. Actually, this method bukan nak galakkan budak2 muda sekarang buat perkara yang tak elok ataupun lakukan hubungan seks melampau2 dan sesuka hati..cuma,biasalah bila dah terkena..time tulah terngadah..time tu lah nak regret..time tu ler nak korek lubang. Dengan akal yang pendek..pemikiran yang cetek..dicampak dan dibuang bayi tu merata2 tempat..macam sampah.

Pada Che Daisy, ini adalah salah satu usaha yang sangat murni. Usaha ini juga mendapat sokongan daripada our Women,Family & Community Department Ministry. Dengan adanya rumah2 seperti ini..dapat ler kita sama2 membela nasib bayi yang dibuang ini. Apalah dosa mereka. Anak itu umpama rezki dan anugerah yang tak ternilai diberi oleh Tuhan pada kita.

Ni Che Daisy tinggalkan alamatnya. Jangan plak amik kesempatan p sengaja buang anak kat dalam hatch tu. Nak cut cost ler katakan..anak ramai sangat katanyeee...uit..itu memang buat naya jee. Pada Presiden this OrphanageCARE Datuk Adnan Mohd Tahir, Che Daisy ucapkan syabas dan terima kasih atas usaha datuk. Sama2lah kita membasmi kes2 pembuangan bayi ini dari terus berleluasa. Ini bukan budaya kita..apatah lagi ajaran setiap agama yang ada tak kira ler Islam,Buddha atau Kristian. Point tetap sama..menuju kearah kebaikan agar terbuka jalan ke syurga.

P/s : OrphanageCARE, Lorong SS 1/24A,Kpg Tunku,PJ

2 comments:

  1. Bagus la ada pihak nak ambik langkah...jadi tugas seterusnya untuk yang nak buang anak ni...bila nak jaga malu sendiri lebih dari nak jaga anak tu, so dorang ambik tindakan nak buang je..kesian..

    ReplyDelete